Koncert Symfoniczny
Data publikacji: 2007-05-13
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina Marcin Wolniewski dyrygent, Katarzyna Duda solista, skrzypce.
W Programie:
GIOACHINO ROSSINI
Uwertura do opery „Cyrulik sewilski”
Uchodzi on za najdowcipniejszego twórcę operowego w historii muzyki, mistrza gatunku opera buffa. Odznaczał się niebywałą wprost łatwością komponowania i godną pozazdroszczenia inwencją melodyczną. Wyprodukował aż 40 dzieł scenicznych. Dla przykładu: „Cyrulika sewilskiego”, uważanego za najwybitniejszą z jego oper, skomponował w ciągu trzynastu dni.
NICCOLÒ PAGANINI (1782–1840)
II Koncert skrzypcowy h-moll op. 7
Jego osiągnięcia dotyczą w większości wyrafinowanych sposobów smyczkowania, techniki dwu- i wielodźwięków, wreszcie wykorzystania skali skrzypiec do maksimum. 24 Kaprysy stały się swoistym kanonem lektur obowiązkowych dla młodych adeptów wiolinistyki i do dziś uważane są za obowiązującą szkołę gry wirtuozowskiej na skrzypcach. Obok wspomnianych Kaprysów, licznych sonat i wariacji największe znaczenie w jego twórczości zyskały koncerty na skrzypce z orkiestrą, których napisał sześć.
ANTONÍN DVOŘÁK (1841–1904)
Tańce słowiańskie z op. 46
Pierwszy cykl (op. 46) składa się prawie wyłącznie z tańców czeskich, z wyjątkiem drugiego ukraińskiej dumki. Słyszymy, między innymi żartobliwą polkę, furianta, taniec o nazwie skocná, a na zakończenie tzw. taniec sąsiadów (sousedska), który wprowadza nutę liryzmu. Nie ma tu cytatów z folkloru, lecz jest twórcza stylizacja, która mimo wszystko wydaje się niezmiernie naturalna, a obecny w niej muzyczny patriotyzm zyskuje wartości uniwersalne.
ZOLTÁN KODÁLY (1882–1967)
Tańce z Galoty
Dzieło zostało skomponowane w 1933 roku na zamówienie Filharmonii Budapeszteńskiej i w tym samym roku wykonane. Naprzemienne następstwo wolniejszych i szybszych rytmów w przebiegu muzycznym to najpewniej echo osiemnastowiecznej węgierskiej tradycji verbunkos
16 maj
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
ul: Narutowicza 20/22
godz.19.00
Brak komentarzy