Jak co roku, w okresie poprzedzającym Święta Wielkanocne warto znaleźć czas na chwilę zadumy, wyciszenie się i odpoczynek od codziennego zabiegania. Doskonałą okazją ku temu będą trzy koncerty tegorocznej, szóstej już edycji ''Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej''.
A oto atrakcje jakie na nas czekają:
22.03.2013, piątek, 19.00
ROZMOWA TRADYCJI Z AWANGARDĄ – koncert oratoryjny
Wykonawcy: Iwona Hossa – sopran, Adam Kruszewski – baryton, Piotr Nowacki – bas, Krzysztof Gosztyła – recytacje, Vladimir Kiradjiev – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna oraz Chór Filharmonii Łódzkiej, Dawid Ber – przygotowanie chóru, Chór Dziecięcy ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi, Kamil Chałupnik – przygotowanie chóru.
Program: K. Penderecki – Passio et Mors Domini Nostri Jesu Christi secundum Lucam (Pasja wg. Św. Łukasza).
Podczas pierwszego koncertu „Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej” do powstałej w średniowieczu formy pasji, opisującej mękę i śmierć Chrystusa na krzyżu, odniesie się Krzysztof Penderecki. Jego monumentalna Pasja wg św. Łukasza uważana jest dziś za jedno z najważniejszych, nie tylko polskich, dzieł religijnych XX wieku. Powstała na zamówienie niemieckiego radia WDR z okazji siedemsetlecia katedry w Münster i tam też, 30 marca 1966 r., odbyło się jej prawykonanie. Pendereckiemu udało się połączyć nowoczesność techniki kompozytorskiej i języka muzycznego (m.in. elementy dodekafonii) z przystępnością emocjonalną utworu. „Zamierzeniem moim – mówił kompozytor – było odejście od relacji statycznej, od opowiadania wydarzeń ewangelicznych. Pasja w zamyśle jest dynamicznym, a niekiedy nawet drapieżnym przeżyciem”.
24.03.2013, niedziela, 19.00
BAROKOWE ALUZJE – koncert gościnny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej
Wykonawcy: Marzena Michałowska – sopran, Sylwester Smulczyński – tenor, Adam
Palka – bas, soliści „Polskiego Teatru Tańca”, Ewa Wycichowska – choreografia,
Christopher Hogwood – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego.
Program: J. S. Bach – III Koncert brandenburski BWV 1048 G-dur (kadencja
Krzysztofa Pendereckiego), Ricercar z Musikalisches Opfer BWV 1079 (wersja Antona Weberna), I. Strawiński – balet Pulcinella.
Christopher Hogwood, ceniony dyrygent specjalizujący się w muzyce dawnej, przygotował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej program, przerzucający pomosty między muzyką baroku i XX wieku: instrumentalne utwory J. S. Bacha usłyszymy w opracowaniu Krzysztofa Pendereckiego i Antona Weberna, zabrzmi też balet Pulcinella Igora Strawińskiego, w którym kompozytor wykorzystał fragmenty utworów mistrza baroku Giovanniego Battisty Pergolesiego. Do Pulcinelli zatańczą tancerze „Polskiego Teatru Tańca”, realizując choreografię Ewy Wycichowskiej.
25.03.2013, poniedziałek, 19.00
KONCERT ORATORYJNY – koncert współorganizowany z Akademią Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Wykonawcy: Agnieszka Wasilewska – sopran, Jerzy Rachubiński – dyrygent, Chór i
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Program: G. Verdi – Ave Maria na sopran i orkiestrę smyczkową, Pater noster na
chór mieszany, Quattro pezzi sacri (Ave Maria na chór mieszany, Stabat Mater na
chór mieszany i orkiestrę, Laudi alla Vergine Maria na chór żeński, Te Deum na dwa
chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną).
W programie tego wieczoru znajdą się utwory Giuseppe Verdiego, nie należy jednak spodziewać się muzyki operowej. Wszak twórca Rigoletta i Aidy pozostawił niemało dzieł religijnych, wśród nich słynne Requiem. Na marcowy koncert złożą się Ave Maria, Pater noster oraz Quattro pezzi sacri – cztery chóralne utwory religijne, napisane co prawda oddzielnie, ale razem wydane i tradycyjnie razem wykonywane: Ave Maria, Stabat Mater, Laudi alla Vergine Maria i Te Deum.
Rezerwacja i sprzedaż biletów:
(+48 42) 664 79 79
bilety@filharmonia.lodz.pl
Więcej informacji:
www.filharmonia.lodz.pl
Brak komentarzy