NOWE WITRYNY PIETRYNY
Data publikacji: 2013-07-14
Bywają kiczowate, pstrokate, każda z innej bajki. Nie przystają do reprezentacyjnej ulicy miasta. Po jej remoncie jeszcze bardziej kłują w oczy. Witryny i reklamy przy Piotrkowskiej. Miejski konserwator zabytków, we współpracy z pracownią architektoniczną RWSL, znalazł lekarstwo na estetyczną chorobę ulicy. Tak powinny wyglądać nowe witryny Pietryny.
Wyremontowane odcinki Piotrkowskiej mogą napawać łodzian dumą: pojawiła się zunifikowana mała architektura, zieleń, nowa nawierzchnia. Gorzej, gdy spod nóg podniesiemy oczy. Tu panuje już „wolna amerykanka” - sklepy i lokale prześcigają się w agresywnej promocji, nie zważając na jakość i estetykę reklam i witryn. Rewitalizacja ulicy to dobry moment na rozwiązanie problemu, z którym miasto boryka się od lat. Z pomocą przyszli architekci z pracowni RWSL, która przygotowała propozycję nowego wyglądu witryn przy Piotrkowskiej.
- Współpraca z konserwatorem rozpoczęła się przy konsultacjach projektów z programu Mia100 kamienic, w ramach którego jesteśmy zaangażowani w odtwarzanie historycznej tkanki Łodzi - mówi Katarzyna Stańczak, architekt z pracowni RWSL. - Z uwagi na wieloletnie doświadczenie w projektowaniu powierzchni i witryn sklepów zostaliśmy poproszeni przez konserwatora o pomoc w przygotowaniu wytycznych dla właścicieli sklepów i nieruchomości - dodaje Stańczak. Pracownia RWSL od lat specjalizuje się w projektowaniu sklepów w galeriach handlowych w Polsce, Rosji, Ukrainie i w Czechach. Istnieje cała gałąź wiedzy, którą wykorzystują sieci handlowe, żeby przekonać konsumentów do wejścia, a później pozostania w sklepie i zostawienia możliwie największej ilości pieniędzy. W galeriach handlowych właściciel narzuca standardy wykonania czy dekoracji witryn, dlatego całość jest spójna, niezależnie od tego czy otwierana jest restauracja, sklep sportowy, odzieżowy czy market budowlany. Stańczak: - Wierzę, że wysiłek włożony w przygotowanie wytycznych dla lokali wynajmowanych w budynkach frontowych na Piotrkowskiej może przynieść korzyści właścicielom sklepów, a także samej ulicy Piotrkowskiej.
Co zaproponowali specjaliści z RWSL?
Przede wszystkim maksymalne ujednolicenie i uporządkowanie przestrzeni witryn i znaków reklamowych przy głównej ulicy miasta. - Chcielibyśmy wspólnie z miejskim konserwatorem zabytków zachęcić najemców z ulicy Piotrkowskiej do stosowania zabiegów znanych z galerii handlowych, gdzie witryna jest atraktantem wciągającym potencjalnego klienta do środka sklepu - mówi Katarzyna Stańczak. Witryny powinny być dopasowane do charakteru ulicy i jej nowego wyglądu, spójne z historyczną tkanką miasta. Konkretne materiały i rozwiązania mogą zostać określone przy tworzeniu książki standardów, przy przeanalizowaniu kosztów związanych z wymianą istniejących witryn i określeniu możliwości budżetowych najemców bądź właścicieli budynków. - Chcielibyśmy żeby korporacje lokalizujące swoje siedziby / sklepy przy głównej ulicy miasta traktowały je jako flagshipy i stosowały dla nich rozwiązania zgodne w wytycznymi dla Piotrkowskiej - radzi Stańczak i podaje przykłady głównych ulic handlowych w innych miastach, dla których stosowane są takie wytyczne: 5th Avenue NY, Pola Elizejskie Paryż, Oxford Street w Londynie.
W propozycji RWSL zostały stworzone koncepcje dla konkretnych lokalizacji z uwzględnieniem indywidualnego charakteru każdego budynku. Wszystkie działania powinny zakończyć się stworzeniem książki standardów ze sprecyzowanymi wytycznymi.
Pracownia architektoniczna RWSL specjalizuje się w projektowaniu architektonicznym dla firm i instytucji. W portfolio RWSL znajdują się sieciowe marki odzieżowe Reserved, House, Mohito, Sinsay, Monnari, Venezia, Kappahl, Stradivarius, sieci restauracji DaGrasso, Hana Sushi, koncern Shell oraz plejada instytucji, z których należy wymienić Pocztę Polską, PGNiG, Miasto Łódź czy MSW. Projekty rewitalizacji i modernizacji zabytkowych kamienic przynoszą RWSL satysfakcję z możliwości odtwarzania historycznej tkanki oraz specjalistyczną wiedzę z zakresu rekonstrukcji.
Brak komentarzy